Waarom Carrefour?
Carrefour kondigt aan duizenden mensen te ontslaan. Weer een sociaal drama
Slapeloze nachten voor de werknemers van Carrefour en hun gezinnen. Zij kregen het nieuws dat duizenden mensen moeten afvloeien. Op zo’n momenten duik ik de cijfers in. Want cijfers liegen niet. Hoe staat Carrefour er financieel voor? Eigenlijk niet slecht…
De cijfers van boekjaar 2017 worden op 28 februari bekendgemaakt. De laatst beschikbare informatie is van H1 2017, van de eerste 6 maanden van 2017 dus.
Meer verkocht – minder verdiend
Hieronder vind je de resultatenrekening van Carrefour wereldwijd. De belangrijkste getallen heb ik voor je aangeduid. De verkoop steeg van 36,2 miljard euro naar 38,5 miljard euro. ROI betekent bij Carrefour Recurring Operating Income. De ROI daalde van 706 miljoen naar 621 miljoen. We noemen dit ook de bedrijfswinst. Dit getal geeft aan hoeveel van de verkoop overblijft na alle werkingskosten. Kosten van uitzonderlijke gebeurtenissen, intresten en belastingen zijn hier nog niet in rekening gebracht. De winst na alle kosten daalde van 129 miljoen naar 78 miljoen.
Je kan deze cijfers op twee manieren bekijken. H1 2017 is winstgevend. Dat is positief. Maar er is een daling tegenover de vorige periode en dat is negatief. Maar hoe je het ook draait of keert, dit zijn geen rampzalige cijfers. Waarom dan deze ontslagen? Waarom zoveel sociale en familiale drama’s?
Beurs = stress
Carrefour is een beursgenoteerd bedrijf. Elk kwartaal geeft de directie een presentatie waarin ze hun resultaten voorstellen. De volledige presentatie van H1 2017 vind je hier. Analisten zijn het meest geïnteresseerd in de slide die ‘Outlook’ heet. Neen, het gaat hier niet over email. Outlook staat voor de objectieven die het bedrijf zichzelf stelt. Hieronder lees je de beloften die gemaakt werden voor 2017:
- Verkoop groeit met 2% tot 4%
- De winst voor het volledige jaar 2017 zal in lijn zijn met de winst van H1 2017 – die je hierboven zag.
- Ook de ROI of bedrijfswinst zal in dezelfde lijn blijven.
- Vooral belangrijk is het einde van deze slide waarin wordt aangekondigd dat de focus staat op ‘improving performance’ en dat het management tegen einde jaar met een plan naar buiten gaat komen. Wie iets weet van de beurs en financiën had toen al de bui kunnen zien hangen.
Ik kom regelmatig in beursgenoteerde bedrijven. De stress van de ‘outlook’ die wordt gepresenteerd aan de beursanalisten is vaak erg groot. Want op basis van deze beloften worden de budgetten opgemaakt. Als elk jaar betere resultaten worden beloofd, dan wordt de stress elk jaar groter. Ik zie vele mensen onderuit gaan. Er is meer en meer burnout omdat de resultaten die verwacht worden niet meer haalbaar zijn.
Don’t get me wrong, ik vind dat een aandeelhouder recht heeft op goeie resultaten. Maar hij moet ook beseffen dat de bomen niet tot in de hemel groeien. Hopelijk komt er een maatschappelijk debat op gang waarin aandeelhouders en personeel met respect voor elkaar en met open vizier gaan praten. Ook de aandeelhouder heeft hierbij te winnen. Want als iedereen met burnout thuis zit, wordt het werk niet gedaan en is er geen winst meer.
Carrefour België doet het zeer goed!
Tot slot toon ik nog graag een lijn uit de jaarrekening van Carrefour Belgium.
In 2016 maakte Carrefour Belgium een winst van 65,5 miljoen euro. Laten we dit even vergelijken met de groepcijfers. We zagen dat in H1 2017 een winst van 78 miljoen euro werd gerealiseerd. Op jaarbasis zou dit een winst van 156 miljoen betekenen. OK, de vergelijking loopt niet helemaal lekker want het gaat over Carrefour Belgium 2016 tegenover Carrefour wereldwijd 2017. Maar toch, het minste wat je kan zeggen is dat Carrefour Belgium een van de beste leerlingen van de klas is. Waarom dan zoveel ontslagen hier?
België verliest altijd van Frankrijk
Spijtig genoeg is het niet de eerste keer dat een Belgisch bedrijf binnen een Franse groep het zeer goed doet maar dat wij hier toch de klappen krijgen. Vraag het maar aan Electrabel. Vele elementen spelen hier, maar een van de cruciale punten is de niet-mondigheid van de Belgen tegenover de zeer mondige Fransen. Hoe goed je cijfers ook zijn, je moet figuren hebben die dit kunnen verdedigen. Daarvoor kijk ik ook naar ons onderwijs. Wij scoren zeer sterk op cognitieve intelligentie. Dit is belangrijk maar in de wereld van vandaag heb je niet alleen boekenwijsheid nodig. Communicatieve en sociale vaardigheden zijn even belangrijk. Hiermee wil ik niet pleiten voor extra druk op leerkrachten en leerlingen. Want zij moeten al zoveel doen. Maar herbekijk het cognitieve pakket. Als ik naar mijn studies kijk, dan heb ik misschien 5% daarvan ooit kunnen gebruiken. Ik heb het geluk gehad dat mijn werkgevers mijn prachtige opleidingen over communicatieve en sociale vaardigheden hebben gegeven. Tijdens die opleidingen zat ik steeds te denken: ‘Waarom geven ze dit niet op school? Dit zou iedereen moeten krijgen.’
Gratis webinar - Balanslezen voor beginners
In 45 minuten en met veel fun grip krijgen op je bedrijfscijfers? Ik zorg ervoor in dit gratis webinar. Ideaal voor ondernemers en niet-financiële managers.