Cost of Goods Sold… a tricky one!
Werk je in een groot bedrijf, dan is de kans groot dat de afkortingen COGS of COS regelmatig op de vergadertafel verschijnen. Ik leg je graag uit wat dit is en wat je ermee kan doen.
Laten we beginnen met een quizvraag. Waar of niet waar: wanneer een bedrijf 1.200 producten koopt van 10 euro, dan daalt de winst met 12.000 euro.
Winst ? Cash
Om Cost of Goods Sold of COGS te begrijpen, moet je weten wat winst is. Winst is een woord dat weinig mensen echt begrijpen. Managers gebruiken het zonder te weten wat het echt betekent. Meestal koppelen ze winst aan cash. Maar winst en cash zijn twee verschillende zaken. Een bedrijf kan winstgevend zijn en toch cashproblemen hebben. Omgekeerd bestaan er verlieslatende bedrijven die voldoende cash hebben. Op mijn website staat een pittige quiz met 10 vragen over het verschil tussen winst en cash. Ga gerust even kijken wat je wel… en niet weet.
Terug naar de quizvraag. Het is niet waar dat de winst daalt met 12.000 euro als een bedrijf 1.200 producten voor 10 euro koopt. Waarom? Dat lees je hieronder.
Wanneer maakt een bedrijf winst?
Een onderneming maakt winst als ze voldoende verkoopt om alle corresponderende kosten te dekken. Wat zijn corresponderende kosten? Dit zijn alle kosten die nodig zijn om te kunnen verkopen. Niets meer, maar ook niets minder. Dit principe noemen boekhouders eenheid van boekjaar. Simpel, denk je misschien, maar dit is niet zo.
Een voorbeeld:
Het jaar 2018 geeft volgende cijfers:
Je zou denken dat de winst 2.000 euro is.
Fout. Waarom?
Winst = Verkopen – Corresponderende kosten
In je winstberekening mag je enkel de kost van 1.000 producten meenemen. Je moet immers geen 1.200 stuks aankopen om er maar 1.000 te verkopen. We krijgen dus deze berekening:
COGS en COS
De winst op de producten hierboven is dus 4.000 euro. De kost van 10.000 euro wordt vaak de Cost of Goods Sold genoemd, kortweg COGS. Ook de term COS hoor je wel eens, wat staat voor Cost of Sales.
Toch even vermelden dat de 4.000 euro uit het voorbeeld niet de volledige winst is. Je moet uiteraard nog andere kosten in rekening brengen: lonen, energie, intrest, afschrijvingen,… De winst wordt berekend in de resultatenrekening – vaak ook P&L of Profit & Loss genoemd. De P&L houdt dus enkel rekening met de COGS of de kost van de verkochte goederen. Je vraagt je misschien af waar de 200 producten terechtkomen die niet werden verkocht. Die vind je op de balans van het bedrijf bij de voorraad.
Interne of externe definitie?
Vooral in grotere bedrijven gaat de financiële afdeling de COGS uitgebreid analyseren. Terecht, want een goed zicht op de COGS gaat je een boel vertellen over de sterktes en zwaktes van je productie- of aankoopbeleid. Bij zo’n COGS-analyse gebeurt het weleens dat intern andere cijfers worden gebruikt dan de getallen die de boekhouder in de externe of publieke jaarrekening gaat zetten. Niets fout mee, interne cijfers behoren tot de management accounting.
Wat is management accounting? Het woord legt zichzelf uit. De management accounting levert cijfers die het management helpen om te zien waar de sterke en zwakke punten van het bedrijf zitten.
Een voorbeeld
Een bedrijf verkoopt kleding. In de wettelijke boekhouding wordt enkel de kost van de verkochte kleding genomen als COGS. Voor de management accounting hanteert men misschien een definitie die verder gaat. De COGS bevat niet enkel de kost van de kleding maar ook een stuk van de personeels- en reclamekosten. Want zonder personeel en reclame kan je niet verkopen.
Moraal van dit verhaal
- Wanneer je de term COGS of COS hoort, weet dan dat niet-verkochte producten niet als kosten worden geboekt. En, belangrijk, dus ook niet fiscaal aftrekbaar zijn.
- Wanneer je in een groter bedrijf over COGS of COS hoort praten, vraag dan even na welke interne definitie gehanteerd wordt.
Niet aanmodderen, liever meteen overgaan tot actie?
Dan is Finance is Fun – VIP voor jou: het online traject met 36 videolessen, 1-op-1 calls met mij en oefenlessen in groep.