Failliet gaan door je klanten… Yes, you can!
Elke onderneming start met het vinden van klanten. Want zonder klanten bestaat een bedrijf niet. Toch kunnen die klanten ook je failliet veroorzaken.
Elke cursus over ondernemen zal je vertellen dat je eerst een product of dienst moet vinden waar klanten voor willen betalen. Uiteraard. Toch kunnen diezelfde klanten je ook cashproblemen bezorgen.
Waarover gaat het? We starten weer, zoals heel vaak in mijn blogs, bij de balans.
De balans is een document dat twee dingen vertelt:
- Op het passief: waar komt het geld vandaan?
- Op het actief: waar gaat het geld naartoe?
Wanneer ik training geef, hebben de deelnemers de mogelijkheid om mij te laten weten welke balansen ze willen bekijken. Dit kan de balans van het bedrijf zijn waar ze werken, of misschien willen ze de balans van een klant, leverancier of concurrent lezen. Ik breng de gevraagde balansen mee naar de training. Altijd spannend!
Hieronder vind je een voorbeeld dat vorige week in een training aan bod kwam:
Het balanstotaal vind je onderaan: 485.569 euro.
Loop nu even door de activa. Waar vind je het grootste getal? Het belangrijkste actief is hier duidelijk de post ‘vorderingen’. Je vindt ze bijna onderaan bij code 40. Het gaat over een bedrag van maar liefst 406.806 euro!!!
Laten we dat even in procenten zetten: vorderingen/totaal actief = 406.806/485.569 = 0,84 = 84%!!!
Dit betekent dat 84% van het actief bestaat uit vorderingen. Anders gezegd: 84% van het geld van het bedrijf zit bij de klanten!!
Hoe moet je dit begrijpen? De vorderingen – deze post wordt ook weleens ‘klanten’ of ‘debiteuren’ genoemd – zijn de facturen die naar de klanten gestuurd werden voor geleverde goederen of diensten maar… die nog niet betaald werden! Dit betekent dat dit bedrijf zijn klanten aan het financieren is. Zonder intrest te vragen. Dit bedrijf geeft zijn klanten dus gratis leningen!
Is dit erg? Niet noodzakelijk. Als je balansen gaat lezen, zul je veel van deze voorbeelden tegenkomen. Misschien zijn je klanten corporates die vaak lange betalingstermijnen opleggen. Je kan hier tegen vechten maar als klein bedrijf ga je die strijd moeilijk winnen. Believe me, I know!
Misschien was de post ‘vorderingen’ op balansdatum hoog omdat je net voor de afsluiting van het jaar een hele grote factuur stuurde die nog niet betaald werd. De balans is een foto, die misschien op een slechte dag genomen werd.
Wat wel erg is, is dat een bedrijf hierdoor cashproblemen kan krijgen. Het zou niet de eerste zijn die failliet gaat omdat de klanten te laat betalen. Nog erger, vaak kom ik ondernemers tegen die niet weten dat de post vorderingen de grootste post op hun balans is. Heb je een verantwoordelijke functie in een bedrijf, dan moet je de balans kennen. Het is een onmisbaar element in het managen van een onderneming.
Gratis webinar - Balanslezen voor beginners
In 45 minuten en met veel fun grip krijgen op je bedrijfscijfers? Ik zorg ervoor in dit gratis webinar. Ideaal voor ondernemers en niet-financiële managers.