Het gezonde Proximus gaat herstructureren. Waarom?
Dominique Leroy moet bij premier Michel op het matje komen. Genoeg reden om in de cijfers van Proximus te duiken.
De raad van bestuur van Proximus buigt zich over een zwaar herstructureringsplan. Mogelijk gaan 2000 jobs verloren. Dit worden onzekere tijden voor 2000 gezinnen.
Jobs, jobs, jobs
CEO Dominique Leroy mag het gaan uitleggen bij premier Michel. Dit wordt geen simpel gesprek voor een premier die ‘jobs, jobs, jobs’ als beleidsmotto heeft. De vraag is waarom Proximus dit doet. Is het bedrijf verlieslatend? Verre van. Maar beursgenoteerde bedrijven hebben financiële stress die ergens anders vandaan komt.
Elk bedrijf op de beurs geeft om de 3 maanden een persconferentie over hun resultaten. De CEO toont dan een mooie presentatie met heel wat cijfers die meestal neerkomen op een goed-nieuws-show. In de vele slides die worden getoond is er eentje die voor het bedrijf heel erg belangrijk is: een slide met de naam ‘Outlook’. Waarschijnlijk ken je Outlook als het mailprogramma van Microsoft. Outlook heeft hier een heel andere betekenis. Het gaat over de financiële objectieven die het bedrijf zich stelt.
De laatste keer dat Dominique Leroy naar de pers ging was 26 oktober. Toen presenteerde ze deze Outlook:
Drie maanden eerder werden de halfjaarresultaten gepresenteerd met deze Outlook:
‘Zoek het verschil’ is een spelletje dat je weleens in de krant ziet. Inderdaad, bovenstaande screenshots lijken heel erg op elkaar maar er is een essentieel verschil.
Kijk naar de kolom ‘FY 2018 Outlook’. FY staat voor ‘Full Year’, we kijken dus naar de objectieven die men op het einde van het jaar wil behalen.
In oktober staat er ‘revised outlook’. Met andere woorden, de objectieven voor 2018 werden herzien.
- Revenue blijft stabiel, met andere woorden de revenue of verkoop van 2018 zal ongeveer gelijk blijven aan 2017
- Voor EBITDA is het objectief veranderd van ‘slight growth’ naar een ‘groei van 2% tot 3%’.
Je ziet in de screenshot van oktober in de kolom ‘achieved’ 2,9% staan. Voor de eerste 3 kwartalen is de EBITDA-doelstelling dus gehaald. Vraag is natuurlijk of dit ook in het 4de kwartaal het geval is. Dominique zal het binnenkort komen vertellen.
Om de objectieven te begrijpen is het essentieel om te zien wat het verband is tussen Revenue en EBITDA. Onderstaande figuur legt het uit:
EBITDA zegt hoeveel overblijft van de verkoop (= revenue) na de kosten van goederen, diensten en lonen.
De alerte lezer heeft het al door. Als je verkoop gelijk blijft en je EBITDA moet stijgen, dan is dat enkel mogelijk door te besparen op goederen, diensten of lonen. Het verhaal van de herstructurering met mogelijk verlies van 2000 banen wordt meteen duidelijk. Want meer dan waarschijnlijk gaat de EBITDA-doelstelling voor 2019 verder op die van 2018. En ziet de bedrijfsleiding nu al dat de doelstelling enkel te behalen is door fors in de kosten te snijden.
Proximus gaat dus niet herstructureren omdat er verlies is. Integendeel, Proximus maakt nog steeds een mooie winst. De herstructurering heeft te maken met de forse objectieven die worden gesteld. ‘Waarom is dit nodig?’ hoor ik je bijna hardop denken. Ik deel deze bezorgdheid. Beursgenoteerde bedrijven leggen zich een enorme stress op door telkens opnieuw straffere doelen te stellen. Wat niet zelden lijdt tot sociale drama’s. Spijtig!
Gratis webinar - Balanslezen voor beginners
In 45 minuten en met veel fun grip krijgen op je bedrijfscijfers? Ik zorg ervoor in dit gratis webinar. Ideaal voor ondernemers en niet-financiële managers.