De miljarden van Starbucks
Howard Schultz, de grote baas van Starbucks, liet weten dat zijn onderneming 10.000 vluchtelingen gaat aanwerven. Mooi gebaar! Anderzijds, als je zoveel winst maakt, is het misschien niet meer dan normaal dat je mee de problemen van de wereld aanpakt.
Als een bedrijf in het nieuws komt, duik ik graag in de cijfers. Want balansen liegen niet. Starbucks geeft een positief signaal in het vluchtelingenverhaal door te beloven vele mensen aan te werven. Een geste die het bedrijf zich zeker kan permitteren.
Het financieel jaarrapport van Starbucks telt 97 pagina’s. Don’t worry, ik ga je niet overladen met tabellen. We gaan maar 1 pagina bekijken… de belangrijkste.
De ‘consolidated statement of earnings’ is de resultatenrekening van de groep. De resultatenrekening, in grote bedrijven vaak P&L of profit & loss genoemd, vertelt hoeveel winst een bedrijf heeft gemaakt. Je ziet ook hoe de winst werd opgebouwd. Ik heb het in mijn blogs al vaker gezegd: winst is een moeilijk woord. Veel mensen gebruiken het woord zonder te weten waarover ze praten. Op mijn website staat een quiz over het verschil tussen winst en cash. Hope this helps!
Cijfers worden pas hanteerbaar als ze eenvoudig worden. Dit geldt zeker voor financiële cijfers. Daarom heb ik de belangrijkste cijfers uit de resultatenrekening voor jullie al even in het geel gezet:
Starbucks verkocht in boekjaar 2016 koffietjes en aanverwanten voor het mooie bedrag van 21,3 miljard dollar. En nu beginnen je ogen te draaien. Is inderdaad gigantisch veel.
Het operating income is wat er van de verkoop overblijft na de werkingskosten. Bijna 4,2 miljard dollar, ook dit getal is nog enorm.
In de financiële wereld zijn we gek op synoniemen. ‘Operating income’ wordt ook ‘bedrijfswinst’ genoemd. Een ander populair synoniem is EBIT, wat staat voor Earnings Before Interest and Taxes. Eerder schreef ik een blog over EBIT en hoe je die in Belgische jaarrekeningen kan vinden.
Heb je een verantwoordelijke functie in een bedrijf, dan moet je het verkoopscijfer én de EBIT opvolgen. Veel te vaak hoor ik bedrijfsleiders blij vertellen dat hun verkoop gestegen is. Wanneer ik dan vraag naar de EBIT, dan horen ze het in Keulen donderen. Mijn grootmoeder zei het al: ‘Verkopen en geld verdienen gaan niet altijd samen.’
Na interesten en belastingen heb je de ‘netto winst’ of ‘net earnings’. Starbucks klokte af op 2,8 miljard dollar, nog steeds mega.
Nettowinst is ook een belangrijk getal maar de lijnen tussen EBIT en nettowinst zijn vooral een zaak van de financiële afdeling. Als operationele manager heb je weinig invloed op intresten en belastingen, vandaar dat over dit getal in management meetings weinig wordt gepraat. Toch pleit ik ervoor de nettowinst niet helemaal uit het oog te verliezen. Want soms is de EBIT niet sterk genoeg om de hoge intrestlasten te dragen, waardoor het bedrijf toch nog verlies maakt. In de blog over EBIT vind je een voorbeeld van een verlieslatend bedrijf, ondanks een sterke EBIT.
Terug naar Starbucks. Denken in miljarden kan ik niet, heb je al gedacht. En je hebt gelijk. Deze getallen worden veel sprekender als je ze in procenten zet. We spreken dan over winstmarges:
- EBIT-marge = EBIT/Verkoop = 4.171,9/21.315,9 = 0,196 = 19,6%
- Nettowinst-marge = 2.817,7/21.315,9 = 0,132 = 13,2%
Wat zegt dit:
- Per 100 dollar verkocht in 2016 bleef er 19,6 dollar over na alle werkingskosten.
- Per 100 dollar verkocht in 2016 bleef er 13,2 dollar over na alle kosten, ook intresten en belastingen.
Benieuwd naar de marges van andere reuzen? Eerder schreef ik een blog over de winstmarges van Google en Apple, ook hier vliegen de miljarden om je oren.
Iedereen die in een bedrijf een zekere verantwoordelijkheid heeft, zou de EBIT-marge moeten kennen. Je zou ook objectieven kunnen stellen om je EBIT-marge te verbeteren. Daarvoor moet je niet alleen op de verkoop focussen. Ook de werkingskosten kritisch bekijken kan je EBIT-marge een mooie boost geven. Ik maakte dit filmpje waarin je ziet dat 1% kostenbesparing je winstmarge met 5,6% verhoogt!
By the way, als je bij het berekenen van je marges lager scoort dan Starbucks, don’t worry. Zij zijn abnormaal, jij niet!
Meer weten?
Vind je het belangrijk bedrijfsfinanciën echt te snappen, dan is mijn boek of een training misschien iets voor jou!
BOEB – De balans in één oogopslag
Meteen zien hoe jouw en andere Belgische nv’s of bv’s ervoor staan? BOEB Online of ‘Balans op Een Blad’ vat die tientallen pagina’s samen op één handige A4 – nooit meer cijferhoofdpijn!