Tesla, let op uw centen!
Ik ben grote fan van Tesla! Maar Elon Musk mag iets beter zijn financiën in het oog houden…
Sinds eind vorig jaar rijd ik rond in een Tesla. Eerlijk? Het is nog altijd kicken. Niet alleen mannen houden van mooie wagens! Ik ben dus grote fan van Elon Musk en zijn grote visie. Alleen… zijn financiën kunnen beter.
Begin augustus presenteerde Tesla de cijfers van het eerste halfjaar, in de financiële wereld spreken we dan graag over H1 2017.
Graag loop ik met jullie door de resultatenrekening, ook vaak P&L (Profit & Loss) genoemd. De resultatenrekening vertelt hoe Tesla in de eerste 6 maanden van dit jaar winst (of verlies) heeft gemaakt.
Hieronder vind je de cijfers. We gaan 4 getallen onder de loep nemen.
Groot applaus voor de revenues (zie groene pijl)! De verkoop is meer dan verdubbeld!
De resultatenrekening moet je zien als een filter. Je start met de verkoop en daarna worden de kosten stuk voor stuk in rekening gebracht. Zo worden verschillende tussentotalen berekend. Het eerste dat je hier ziet is de ‘gross profit’ (zie zwarte pijl). Dit getal zegt hoeveel van de verkoop overblijft na een eerste set kosten (verkoopkost, leasing kost, energie,…). De gross profit is ook meer dan verdubbeld. In H1 2017 steeg dit getal naar meer dan 1,3 miljard dollar. Opnieuw knap!
Oei! Dit is minder. We zien geen ‘profit from operations’ maar wel een ‘loss from operations’ (zie blauwe pijl). Dit getal geeft aan hoeveel van de verkoop overblijft na alle werkingskosten. Belangrijk detail: getallen tussen haakjes zijn negatieve getallen. We zien hier dus een verslechtering tegenover dezelfde periode vorig jaar. Waar zit de boosdoener? Kijk even naar de ‘Selling, general and administrative expenses’, ook wel S,G&A genoemd. Je vindt ze enkele lijntjes boven de blauwe pijl. S,G&A heeft ook nog een andere, meer beruchte naam. Het wordt ook ‘overhead’ genoemd. Werk je in een groot bedrijf dan heb je hier zeker al van gehoord. Overhead expenses zijn alle uitgaven die niet onmiddellijk kunnen gelinkt worden aan het product of de dienst dat een bedrijf maakt. Hier vind je bv. de kosten van alle ondersteunende diensten (marketing, training, finance, legal, logistiek,…). Ook de zogenaamde HQ expenses of de kosten van een (soms zeer duur) headquarter of hoofdkantoor zitten hierin. Bij Tesla is de overhead bijna verdubbeld. Dit is de valkuil bij vele groeiers. De verkoop stijgt maar de winsten worden opgeslorpt door de bedrijfsstructuur die te zwaar wordt. Andere valkuil is dat vele groeiers niet echt financieel geschoold zijn en enkel oog hebben voor de stijgende verkoop. Verkopen is 1 ding. Geld verdienen is iets anders.
Een beetje terminologie. De ‘profit (or loss) from operations’ wordt ook vaak EBIT genoemd. EBIT staat voor earnings before interest and taxes. In mijn gratis e-book ’17 Tips om een balans te lezen’ vertelt Tip 16 je waar op een Belgische balans EBIT te vinden is. Nieuwtje! Binnen enkele weken komt er een volledig nieuwe versie van het gratis e-book. Hou mijn blog of Facebook-pagina in de gaten!
De laatste pijl heeft niet zomaar een rode kleur. Tesla maakte in 6 maanden een verlies van bijna 800 miljoen dollar. H1 2016 toonde ook een verlies maar dat was een pak kleiner. Toen bleef Tesla minder dan 600 miljoen in het rood. Belangrijke schuldige zijn de intrestkosten die meer dan verdubbelden. Je vindt ze tussen de blauwe en de rode pijl.
Wanneer ik training geef, spreek ik graag over Tesla. Want hun cijfers geven duidelijk aan wat het verschil is tussen WINST en CASH. Tesla heeft nog nooit winst gemaakt. Geen dollar! Hoe kunnen ze dan overleven, is de vraag die ik vaak krijg. Het antwoord is eenvoudig: winst en cash zijn twee verschillende dingen. Weinig ondernemers begrijpen dit, spijtig genoeg. Op mijn website staat een pittige quiz met 10 vragen. Daarin ga je ontdekken wat je wel… en niet weet. Vraag 2 van de quiz maakt duidelijk waarom Tesla niet failliet gaat. De activiteit van Tesla brengt (nog) geen geld op. Dan moet je op een andere manier aan geld komen. Dus ga je lenen.
Deze week verscheen dit bericht op de Tesla website:
Senior notes zijn leningen. Wil jij een lening aan Tesla geven, dan is dit het moment, zou je denken. Toch niet, want als je op bovenstaande foto klikt, vind je de volledige tekst. Die zegt dat de notes enkel aan institutionele beleggers in de USA zullen aangeboden worden. Grote kans dat vooral pensioenfondsen leningen gaan geven aan Tesla. Belangrijk gevolg: meer leningen gaan resulteren in nog hogere intrestlasten. Reden te meer voor Tesla om beter de kosten in de gaten te houden!
Is Tesla een slecht bedrijf? Echt niet! Ik ben nog steeds fan. Maar mocht ik ooit Elon Musk tegenkomen – I wish! – dan ga ik hem dit zeggen: ‘Elon, you’re good at getting cash. But it’s about time you start making profits!’
Gratis webinar - Balanslezen voor beginners
In 45 minuten en met veel fun grip krijgen op je bedrijfscijfers? Ik zorg ervoor in dit gratis webinar. Ideaal voor ondernemers en niet-financiële managers.