Facebook in nauwe schoentjes?

Geld maakt niet gelukkig. Dat moet Marc Zuckerberg de laatste tijd al vaak gedacht hebben. Maar hoeveel geld verdient Facebook nu eigenlijk? Graag presenteer ik je hieronder de belangrijkste cijfers voor 2017. Ze zijn fenomenaal. De eerste berichten voor 2018 geven aan dat ook dit jaar de stijgende lijn verder gaat. #deletefacebook... ik dacht het niet!

P&L van Facebook

Dit is de resultatenrekening van Facebook voor het jaar 2017 (getallen in miljoenen dollars):

FB 1PL

Zit je in het bedrijfsleven, dan heb je het woord P&L al horen vallen op de vergadertafel. P&L staat voor Profit & Loss en is het Engelse woord voor resultatenrekening.

Wil je een P&L vlug screenen, dan ga je op zoek naar 3 getallen.

Fenomenale verkoop

Eerst zoeken we de 'top line' of verkoop. Dit zijn de revenues (zie groene pijl hierboven). De verkoop is gestegen van 27,6 miljard naar 40,6 miljard. Hoe verdient Facebook geld? Deze miljarden komen bijna uitsluitend van Facebook promoties. Hoe werkt het? Het feit dat jij deze blog leest, heeft waarschijnlijk met Facebook te maken. Je bent nu op de website van Finance is fun. Maar hoe ben je hier gekomen? Je was aan het Facebook'en - of LinkedIn of Twitter - en je zag het fotootje van deze blog waarop je geklikt heb. Om te verschijnen op jouw Facebook, heb ik Marc Zuckerberg enkele euro's betaald. Zo komt Facebook aan zijn vele miljarden verkoop. 

EBIT

Bij de rode pijl hierboven vinden we de 'Income from Operations'. Facebook haalt hier meer dan 20 miljard, bijna een verdubbeling tegenover 2016, weer een ongelooflijk resultaat. Dit getal wordt ook weleens EBIT genoemd wat staat voor Earnings Before Interest and Taxes, de winst voor intresten en belastingen. Dit is de motor van de P&L, want het zegt hoeveel van de verkoop overblijft na alle werkingskosten (goederen, lonen, onderaannemingen, verzekeringen, energie, huur, afschrijvingen,...). EBIT zegt of je business, de motor van je bedrijf, goed draait. Let op! Je kan een negatieve EBIT hebben zonder dat je cashproblemen hebt. Daar wringt vaak het schoentje bij vele ondernemers, ze ervaren pas financiële problemen als er cashproblemen zijn. Als ze hun financiële cijfers beter zouden begrijpen, hadden ze al lang gezien dat er problemen op komst waren.

Winst 

Hoeveel blijft er over na intresten en belastingen? Dat vinden we bij 'Net Income' of de 'netto winst'. Bij de blauwe pijl hierboven lezen we een bedrag van 15,9 miljard. Vorig jaar was dit 10,2 miljard, weer een enorme stijging, dus.

Winstmarges

Heb je een verantwoordelijke functie in het bedrijfsleven, dan moet je ook de financiële cijfers gebruiken om je bedrijf beter te managen. Doe je dat niet, dan neem je beslissingen op los zand en ga je een hoop geld verliezen. Of je gaat een heleboel winst missen. Of allebei...

Om de cijfers van de P&L hanteerbaar te maken, ga je de winstmarges berekenen. Hier zijn vele varianten op, maar om de 'big picture' te kunnen zien, zijn vooral de EBIT-marge en de netto-winstmarge belangrijk. 

EBIT-marge

EBIT-marge bereken je zo: EBIT/Verkoop

Laten we dit toepassen op Facebook. 

EBIT/Verkoop = 20.203/40.653 = 0,496 = 49,6%.

Wat zegt dit: per 100 dollar verkocht in 2017 hield Facebook 49,6 dollar over na alle werkingskosten.

Voor 2016 krijg je: EBIT/Verkoop = 12.427/27.638 = 44,9%. 

Netto-winstmarge

Netto-winstmarge = Netto winst/verkoop 

Bij Facebook: 15.934/40.653 = 39,2%.

Boodschap: per 100 dollar verkocht in 2017 hield Facebook 39,2 dollar over na alle kosten.

Voor 2016 was dit: 10.217/27.638 = 36,9%

Filter

Wil je de winstmarges visueel voorstellen aan niet-financiële mensen, dan is de filter een handig instrument. De filter van Facebook voor 2017 ziet er zo uit:

FB Filter

Op deze manier worden cijfers begrijpbaar en kan ermee gewerkt worden. Hoe zag de filter er vorig jaar uit? Waar zijn we beter geworden? Waarom? Waar scoren we minder? Waarom? Door deze eenvoudige vragen te stellen ga je de financiële cijfers meenemen in je beslissingen. Zo kan het bedrijf een pak sterker worden.

Tot slot geef ik je graag 2 tips:

Tip 1:

Bereken de filter van het bedrijf waar je werkt. Doe dit samen met de man of vrouw die verantwoordelijk is voor de financiële cijfers. Je kan hier allerlei varianten op bedenken maar zorg dat het hanteerbaar blijft. Maak het dus niet te ingewikkeld.

Tip 2:

Eens je de filter heb gemaakt, ga je cijfers dan vooral niet vergelijken met Facebook. Je gaat er waarschijnlijk niet blij van worden. Weet dat Facebook de uitzondering is. Bedrijven met dit soort marges zijn niet dik gezaaid.