De booming cashflow van Zoom

Ik ben een grote fan van Zoom. Ik weet het, vele bedrijven weren het maar ze weten meestal niet hoe veilig de betaalde versie van Zoom kan zijn. Bovendien biedt Zoom veel meer opties om interactief te werken dat andere software. Ook het werken met kleine groepen in de breakout rooms (om bv. een oefening te maken) vind ik top.

Maar goed, ik ben hier niet om reclame te maken voor Zoom. Wel toon ik je graag hun financiële cijfers. En die zijn, zoals verwacht, mega!

In deze blog bespreek ik niet de winst maar de cashflow van Zoom. Laat ik eerst even het verschil uitleggen.

3 financiële documenten

Wie ooit bij mij training volgde, weet dat alle financiële rapportering draait rond 3 documenten:

1. Balans:

2. Resultatenrekening:

  • Dit document, vaak P&L of Profit&Loss genoemd, legt uit hoe er de vorige periode WINST werd gemaakt.

3. Cashflow Statement:

  • Dit document, ook wel kasstromenrapport genoemd, legt uit hoe het bedrijf de vorige periode aan CASH kwam.

Weet je niet wat het verschil is tussen winst en cash? Je bent niet de enige. Het verschil is trouwens niet eenvoudig. Deze quiz met 10 vragen en antwoorden helpt je verder. 

De 3 documenten staan niet los van elkaar. De balans is het moederdocument waar de 2 andere documenten aan verbonden zijn. Je kan het als volgt voorstellen:

BS PL CF

Terug naar Zoom, waar we onze focus richten op de Cashflow Statement.

3 soorten Cashflow

Het kasstromenrapport heeft 3 delen:

  • Cashflow from Operating Activities: hier zie je hoeveel cash de business heeft opgebracht. Met business bedoel ik het bedenken, maken en verkopen van producten of diensten. Je raadt het al, dit zou de belangrijkste bron van cash moeten zijn.
  • Cashflow from Investing Activities: dit deel vertelt je hoeveel cash ging naar investeringen. Dit zijn uitgaven waar een bedrijf verschillende jaren plezier aan heeft. Voorbeelden zijn machines, gebouwen, computers,... Dit deel van de Cashflow Statement vertoont een negatief getal.
  • Cashflow from Financing Activities: hier vinden we de geldstromen van en naar de geldschieters. Dit kunnen inkomsten zijn wanneer bv. de aandeelhouders een kapitaalsverhoging doen of wanneer de bank een extra lening geeft. Dit kunnen ook uitgaven zijn wanneer bv. aandeelhouders een dividend krijgen of wanneer leningen worden terugbetaald.
Cashflow Statement van Zoom

Dit is de Cashflow statement van Zoom voor de eerste 6 maanden van boekjaar 2020:

Zoom CF1

 

Bovenaan zien we dat we alle getallen moeten lezen in duizenden dollars.

We zien ook bovenaan dat het gaat over 'six months ended July 31'. Raar, denk je nu, want op 31 juli is het jaar reeds 7 maanden ver. Je maakt geen denkfout, don't worry, bij Zoom is het boekjaar niet gelijk aan het kalenderjaar. Hun boekjaar start op 1 februari, vandaar dat ze op 31 juli een half jaar ver zijn. Mag dat? Zeker, boekjaar en kalenderjaar hoeven niet samen te vallen.

Nog een belangrijk detail: getallen tussen haakjes zijn negatieve getallen. Dit zie je vaak in Amerikaanse en Britse rapportering.

Winst = 213 064 000 dollar

De cashflow statement begint met de WINST (rode pijl bovenaan). Zoom maakte in 6 maanden een winst van meer dan 213 miljoen dollar. In de cashflow statement onderzoeken we hoeveel CASH er is gegenereerd in diezelfde periode. Hiertoe moeten er heel wat correcties gebeuren aan het winstgetal.

De cashflow statement bevat vele cijfers, ik weet het, maar laat je niet afschrikken. Uiteindelijk zijn er maar 3 getallen belangrijk. 

  • Operating Activities (zie nummer 1): 660 miljoen dollar
  • Investing Activities (zie nummer 2): - 235 miljoen dollar
  • Financing Activities (zie nummer 3): + 272 miljoen dollar.

Wanneer je de 3 getallen optelt, krijg je dit:

Zoom som 

Cash = 697 392 000 dollar

Zoom heeft dus in 6 maanden tijd 697 miljoen dollar CASH gegenereerd (zie ook het getal in het geel onderaan de cash flow statement). In dezelfde periode vorig jaar was dit 150 miljoen. Merk ook hier het verschil met de WINST (zie terug rode pijl bovenaan). Wanneer we dit samenbrengen, krijgen we:

Zoom totaal

Winst en cash zijn beide enorm gestegen, maar de winst steeg veel meer dan de cash.

Graag eindig ik met een oneliner die ik vaak gebruik in mijn trainingen: 'Cash is reality. Profit is a matter of opinion'.


Webinartraining - Financiën voor niet-financiëlen

Zit je in het bedrijfsleven op een stoel waar beslissingen worden genomen, dan moet je niet alleen de producten en mensen van het bedrijf kennen. Het is cruciaal dat je ook de financiële rapporten begrijpt die op de vergadertafel komen. In de webinartraining 'Financiën voor niet-financiëlen' gaat Vera Smets met een kleine groep gemotiveerde mensen op stap om de boeiende wereld van het financiële denken te ontdekken. Waarom deze training een topper is:

  • In 3x3 uur ga je ontzettend veel leren. Vera gelooft niet in veel theorie. Samen maken we vele kleine en grote oefeningen.
  • Ken je niets van financiën? Tof! Want we starten vanaf nul en duiken samen de wereld van de financiële rapporten in.
  • We werken in een kleine groep van maximaal 10 man. Iedereen komt op camera en iedereen doet de oefeningen mee. Regelmatig werken we in kleine groep (via de breakout rooms) om oefeningen of cases voor te bereiden.
  • Je krijgt de documentatie op voorhand bezorgd zodat je bij alle oefeningen vele notities kan maken. Bedoeling is dat je na de training een naslagwerk hebt. Je ontvangt ook een geplastificeerd overzicht om te gebruiken in meetings met je boekhouder of financiële collega. Last but not least, ook het boek - Finance is fun! zit in de documentatiebox.
  • Vera werkt met de BOEB of Balans Op Een Blad. Deelnemers aan het webinar mogen de tool een jaar lang gratis gebruiken.
  • Om zeker te zijn van je motivatie doet Vera op voorhand een intake call.
  • Wil je meer weten over de data en prijzen, klik hier!