De financiële resultaten van Facebook zijn fenomenaal. Dat kan je wel raden. Maar hoe interpreteer je nu die miljardeninformatie? Eigenlijk doe je dat op dezelfde manier als voor eender welk bedrijf. Wil je trouwens weten hoe je een Belgische balans moet lezen en waar je ze kan vinden, dan is mijn gratis e-book '17 Tips om een balans te lezen' een must read voor jou!

Terug naar Facebook. Ik maakte een selectie van 5 slides uit een financiële presentatie van grote baas Mark Zuckerberg. Wil je alle slides, klik dan op deze link

Slide1: 1,2 miljard gebruikers

Einde 2016 zaten we met zijn 1,2 miljard dagelijks op Facebook. Hieronder zie je de verdeling per regio.

FB1

 

Slide 2: 93% mobiele gebruikers

Wat me erg verraste was de volgende slide. Hoeveel mobiele gebruikers zijn er? Voor Q4 2016 waren dat er 1,1 miljard. Als je slide 1 en 2 vergelijkt, dan zie je dat 93% (1.146/1.227) van de gebruikers mobiel zijn!!!

FB2

Vroeger werd verteld: als je een website ontwerpt, moet die er ook mobiel goed uitzien. Nu is het anders. Als je een website ontwerpt moet die er eerst en vooral mobiel goed uitzien. Daarna bekijk je of de desktop-versie ook goed is. Mocht je online dingen publiceren, bekijk dan altijd eerst of je posts er goed uitzien op je telefoon. Desktop is bijna bijzaak geworden.

Slide 3: 14,6% van de klanten leveren 52% van de omzet

Welk zakencijfer haalt Facebook? Onderstaande ‘Revenue-grafiek’ vertelt het je. Q4 2016 was goed voor een omzet van 8,8 miljard dollar. Als je dit megagetal vergelijkt met de resultaten van Q4 2014 dan zie je meer dan een verdubbeling.

FB3

Interessant is de vergelijking met de eerste slide over de gebruikers. Daar zag je dat de regio US-Canada slechts 14,6% van de totale groep gebruikers uitmaakt (180/1.227). De slide over de omzet laat echter zien dat de US/Canada-groep veruit het meeste geld in het laatje brengt. Ze leveren maar liefst 52% van de omzet (4.556/8.809)!!!
Wie zijn de klanten van Facebook? Wel, ik ben – net als vele andere ondernemers - al enkele jaren klant bij Facebook. Dat jij deze blog nu leest, is waarschijnlijk omdat je een post zag op Facebook van mijn bedrijfspagina ’Finance is fun!’. Daar heb je op geklikt en zo ben je hier beland. Bedankt, trouwens, voor het lezen van mijn blog!
Waarom is mijn post op jouw Facebook verschenen? Simpel, dat is omdat ik Facebook betaald heb. Tussen alle foto’s van jouw vrienden door, gaat Facebook af en toe een betalende post laten zien. By the way, ik ben trouwens een zeer tevreden klant van Facebook. Ik vind dat ik veel ‘value for money’ krijg. Soms leveren promoties van 10 euro vele website-hits op.

Slide 4: EBIT-marge van 52%!!!

Volgende slide laat ‘Income from Operations’ zien. Wij noemen dit ook bedrijfswinst of EBIT, Earnings Before Interest and Taxes. Dit getal zegt hoeveel overblijft van de verkoop na de werkingskosten. Q4 leverde een EBIT van 4,5 miljard, een ongelooflijk getal!

FB4

In miljarden denken is moeilijk, als je naam niet Zuckerberg is. Daarom zetten we dit getal om in een percentage: de EBIT-marge. We gaan de EBIT delen door de omzet die we op de vorige slide zagen. Zo krijgen we een spetterende marge van 52% (4.566/8.809)! Dit betekent dat voor elke 100 dollar die Facebook in Q4 2016 aan omzet haalde, er 52 dollar verdiend werd!! In de blog die ik schreef over EBIT kan je terugvinden hoe je de EBIT vindt van een Belgische onderneming op basis van de cijfers die je bij de Nationale Bank vindt. Laat ik je bij voorbaat waarschuwen, je zal hoogstwaarschijnlijk geen EBIT-marge van 52% vinden. Percentages boven de 10% zijn ook OK.

Slide 5: Winst meer dan verdubbeld op een jaar tijd

‘Net Income’ staat voor de winst die overblijft na alle kosten, dus ook na intresten en belastingen.

FB5

Q4 klokt af op een winst van meer dan 3,5 miljard. Als je dit vergelijkt met Q4 2015 dan zie je meer dan een verdubbeling.
Wat kan je leren uit deze slides als ondernemer? Eerst en vooral, laat je niet ontmoedigen, deze getallen zijn enkel voor de ‘happy few’. Los daarvan hoop ik dat elke ondernemer zijn omzet, EBIT-marge en netto-winst kent. Deze getallen zijn cruciaal bij het sturen van de onderneming. Zorg ook dat je management deze getallen kent zodat zij je kunnen helpen de cijfers beter te maken. Te vaak maak ik mee dat financiële cijfers enkel door een paar mensen in een onderneming gekend zijn. Zonde, want managers die ook de financiële kant van de zaak begrijpen, zijn betere managers!


Meer weten?

Mocht je denken dat alle bekende ondernemingen bulken van de winst, lees dan mijn blog over Tesla… een heel ander verhaal.

vera smets

Vera Smets houdt ervan financiële cijfers in mensentaal uit te leggen. €njoy!

Naar boven